måndag 23 april 2012

Vardagsmat - Broccoligratäng

Vad ska vi äta ikväll? Rätt frekvent fråga runtomkring en vanlig vardagseftermiddag eller vad säger ni?

Som jag skrev häromdagen brukar jag försöka skriva veckomatsedel och göra en stor veckohandling. Snacka om att det spar både tid och pengar! Men man måste ju ändå HITTA på vad man ska äta så hur göra? Själv har jag upptäckt Icas färdiga menyer - Billiga veckan. Förutom att de ger recept på näringsrik och varierad mat så är det, precis som namnet anger, rätt billig vardagsmat. Men det allra bästa är att recepten har en beräknad tillagningstid på 30-45 min - kan det bli bättre när man ska hinna med barnen, träning och vardagens alla sysslor! Jag brukar inte följa menyförslaget till punkt och pricka utan tar de recepten jag tycker ser goda ut och sen kastar jag om de lite för att passa just den dagen och fyller på med egna recept övriga dagar. Dagens förslag var t ex Korv och broccolipasta men vi valde att göra en Broccoligratäng till korven istället, supergott!

Vad kan väl bättre representera vardagsmat än en bild på en matlåda... ;-)

Recept

400 gram broccoli (förväll färsk i 10 min, fryst behöver bara tinas något)
2 ägg
2 dl grädde
100 gram philadelfiaost
100 gram keso
150 gram fetaost
salt, peppar, oregano
1 dl riven ost

Täck botten på en smord ugnsform med broccoli. Vispa ihop ägg med grädden och rör ner ostarna och smaksätt med kryddorna. Häll över broccolin och toppa med riven ost.

Grädda i ugnen 225 grader i ca 20 min

Vi stekte lite kabanosskorv till och skar upp några tomater. Passade riktigt bra med fetaost i gratängen, gav en lite festligare smak.

Där har ni förslag på både snabb och god vardagsmat! =D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar