tisdag 15 maj 2012

Lax i hummersås

Här kommer ett urenkelt recept på ugnsbakad lax vi åt i söndagskväll. Perfekt mattips inför långhelgen kanske... =)

 Hummerfonden ger verkligen en SUPERGOD smak åt rätten och det blir MYCKET sås, slurp!



Recept
6 pers

6 laxfilébitar a´100 g
4,5 msk hummerfond
2 dl crème fraiche
4 dl grädde
1 msk dijonsenap
100 g röd stenbitsrom
dill
peppar

Sätt ugnen på 200 grader.

Lägg laxen i en ugnsform och peppra. Koka ihop hummerfond, crème fraiche, grädde, och senap i en kastrull. Tillsätt hackad dill efter tycke och smak. Blanda ner romen i såsen eller välj att klicka den över rätten när den är färdiglagad. Häll såsen över laxen och tillaga i ugn tills laxen är klar, ca 20-30 min.

Servera pressad potatis och grönsallad till.


Ikväll däremot blev det pannkaka och plättar. Vad tycker ni är godast, pannkaka eller plättar? Jag röstar för plättar. Vet inte varför.. det är ju samma smet... måste vara formen som gör det!


Nu sitter jag och sniffar på mina händer, har precis tvättat av pannkaksoset med min nya handtvål från Björk & Berries - smultrondoft...mmmm! Sniff, sniff ;-)


Smultrontvålen får pryda sin plats på köksbänken medan jasmintvålen åker in på gästtoaletten...

Dags att ta tag i lite husliga sysslor, dammsuga av golven och lite våttorkning sen det roligaste av allt - strykning!

2 kommentarer:

  1. Hej
    Letade runt på google efter lite inspiration till min sons tårta! Hittade en på din sida med hallon som jag lånar lite inspiration ifrån :-)) Den såg verkligen supergod ut marängtårtan :-)) Kollade runt på bloggen och måste säga vilken härlig blogg du har med mycket gott! Denna hummersås måste jag ju bara testa efter att varit på restaurang igår och åt en underbart god lax i hummersås! Och när jag såg detta så måste jag ju bara testa nån dag!!
    Ha en bra dag! Kika gärna in på min blogg! http://matochannatgott.blogspot.se/
    Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Veronica!

      Vad glad jag blir att jag kan hjälpa till med lite inspiration, hoppas din hallontårta blir god, kan garantera att både marängtårtan och hummersåsen är riktigt god... =)

      Var in och kikade på din blogg, fanns mycket gott där med, mums!

      Ha det så bra, vi "ses" nog igen. =)

      Radera