måndag 19 november 2012

Kaneläpplen med smördegsbotten

Tänk att det ska ta lång tid ibland innan man kommer sig för att prova vissa recept man sparat undan... det ångrade jag igår kan jag säga. 

Ångar grymt att jag inte testat detta tidigare - det var ju sååå GOTT!!

Lova mig nu att ni testar detta direkt! =D


Recept
4 port

 2 plattor fryst smördeg
ca 100 g mandelmassa
2 små syrliga äpplen
1 ägg
1 msk smält smör
ca 1 msk rå-eller muscovadosocker
kanel

Ev lite sirap

Sätt ugnen på 225 grader.

Låt smördegen ligga framme i rumstemperatur 15 min. Kavla sedan ut den så att det går att ta ut 2 rundlar, ca 10 cm, av varje platta. (Jag använda färsk smördeg på rulle, den behöver ej kavlas utan bara att stansa ut rundlar direkt). Lägg dem på en pappersklädd bakplåt.

Skär 4 st lagom tjocka, ca ½ cm, skivor av mandelmassan. Tryck ut den lite så den blir ca 7-8 cm i diameter. Lägg dem på smördegsrundlarna.

Dela äpplena och ta ur kärnorna. Skiva i tunna skivor och fördela dem över rundlarna.

Pensla det som sticker ut av smördegsrundlarna med uppvispat ägg. Smält smöret och pensla äpplena med detta. Strö över socker och kanel efter tycke och smak. Eventuellt kan man även ringla över lite sirap för att få lite extra knäckig smak, GOTT! 

Grädda i ugnen ca 10 min tills deg och äpplena fått färg.

Servera varma med ett par kulor vaniljglass, creme fraiche eller lättvispad grädde.

Gillar recept som är enkla, går fort att göra men smakar gudomligt - detta är ett sådant!

Använd glasskopa för att forma fina kulor av glassen.

Så där ja, där har ni fredagens efterrätt bestämd! ;-)

Skön kväll på er!
~~~~~~~~~~~~~~~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar