söndag 23 december 2012

Julens goda köttbullar

Ja ni, nu börjar det verkligen dra ihop sig för en stora dagen!

Hoppas ni inte stressar runt allt för mycket utan hinner njuta lite med familjen också. Här har det rullats köttbullar och kokats risgrynsgröt idag. 

Provade Ernst Kirschteigers tips om att forma köttbullarna med hjälp av en sprits - GLÖM det tipset! 
Haha, fastän jag valde det största munstycket till spritsen var köttbullssmeten alldeles för trög för att jag skulle orka trycka ut den med ena handen och ta emot med den andra handen.... jaja, nu har jag provat i alla fall! Vad är det för fel med att rulla köttbullarna i handen egentligen... ;-))

MEN något som jag verkligen kan rekommendera är att steka köttbullarna i ugnen! Så smidigt och fort går det också!
 Och var inte oroliga att de ska bli färglösa - det blir de inte om man använder varmluften!


Recept

1 kg blandfärs
1.5 dl ströbröd
Salt, efter smak
Svart/Vitpeppar, efter smak
Kryddpeppar, efter smak
Rosmarin, efter smak
1-2 klyftor vitlök
En gnutta sambal oelek 
En skvätt ox/kalvfond 
En liten skvätt kinesisk soja 
1 msk honung
3 dl mjölk
1 st liten gul lök, hackad
2 st ägg
 Smör att smörja ugnsplåtarna med

Sätt ugnen på 225 grader, varmluft
Blanda ihop ströbröd med honung och mjölk. Låt stå och svälla en stund, under tiden finhackar du löken. 
Blanda i lök, pressad vitlök och alla kryddor, rör om så det blandar sig. 


Man får höfta lite med kryddorna och sedan provsteka en smakbit och tillsätta mer av de kryddor som behövs.

Blanda ner köttfärsen och tillsätt äggen. Rör runt tills allt blandat sig.
Smörj två ugnsplåtar och börja rulla små teskedsstora köttbullar. Ha en skål med vatten bredvid och fukta händerna då och då så fastnar inte smeten så lät på fingrarna och köttbullarna blir enkla att forma.

Sätt in båda plåtarna i ugnen och stek köttbullarna i 10 min först. Skaka runt köttbullarna lite och byt plats på plåtarna. Stek ca 5 min till. 

Om köttbullarna inte ska ätas direkt, ställ in dem i kylen och stek på i en stekpanna innan servering.




~~~~~~~~
God Jul
på er
alla fina läsare 
<3 <3 <3
~~~~~~~~ 

2 kommentarer:

  1. Har precis gjort Ernst köttbullar jag med ;) Och jag provade också med sprits, tyckte det funkade alldeles ypperligt! Jag klippte bara hål i spritspåsen och tryckte, ja man fick ju ta i lite...;)

    Julefrid!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. BÄTTRE ATT KRAMA UT SMETEN MED LAGOM STORT HÅL,OCH STRÄNGA UT DEN OCH "KUBBA"
    LÄGG GÄRNA TVÅ UT EFTER.ETT KALLFUKTAT BAKPAPPER SOM UNDERLAG FUNKAR BRA.LYCKA TILL!

    SvaraRadera