lördag 5 januari 2013

Varm smörgåstårta

Blev bjuden på en supergod varm smörgåstårta för av en vän här innan jul, 
en vän som förövrigt  tror att hon inte kan laga mat, tänk vad fel hon har! =)
Att jag sedan först trodde det var tacotårta hon bjöd på, det är en annan historia, haha.... ;-)
Hur krämigt och gott ser inte detta ut?! MUMS!!

Igår provade jag att göra den själv. Indra, hon som bjöd på det först hade putsat till receptet lite och likaså gör jag med lite mer...


Recept
6 st hönökaka alt Juliakaka
3 kycklingfiléer
3 paket bacon
2 dl creme fraiche Tomat/Basilika
2 dl creme fraiche Chili/Paprika
5 dl creme fraiche
250 g färska champinjoner
1 purjolök
2 vitlöksklyftor
salt och peppar
tomater
 riven ost, gärna västerbotten

Sätt ugnen på 200 grader.

Skär kycklingen i små bitar och stek tills de är klara i en stekpanna, salta och peppra.
Skär bacon i mindre bitar och knaperstek den.
Fräs på champinjoner och purjolök
Låt kallna och blanda i creme fraiche och pressad vitlök.


Varva hönökaka och kräm
Lägg skivade tomater och riven ost (massor) på toppen.
Gratinera i ugnen ca 10 min sedan sätter du på grill/övervärme och gratinerar 5 min till, osten ska bli lite gyllenbrun.


Fick högt betyg av både barn och vuxna!

Servera med en krispig sallad till, kanske strö över lite kalamataoliver, gottigott!
~~~~~~~~~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar