onsdag 13 februari 2013

Ljummen potatissallad med gravad lax

Go' kväll!

Över 90 000 sidvisningar sedan jag startade bloggen den 13 april 2012, kommer nog spräcka
100 000-gränsen innan första året gått, jeeeih! Det känns verkligen taggande kan jag säga och jag är så glad
att ni är så många som gillar mina recept och använder er av dem. 
Det är ju faktiskt det som är meningen men denna blogg, att jag vill dela med mig
av det jag tycker är godast här i livet!
Lämnar ni dessutom en liten kommentar då och då blir jag superglad!
All kärlek till er!
<3

Apropå kärlek, imorgon är det den STORA kärleksdagen with capital letters!
Alla hjärtans dag... brukar ni slå på stort, mittemellan eller inte alls?

Här i huset blir det lite olika beroende på vad vi känner för, tycker inte om att känna några
"måsten" för sådan här dagar, vill helst ha dem kravlösa och naturliga. 
Som en vän på facebook skrev tidigare idag (fritt tolkat) -  
Man ska skämma bort sina älskade VARJE dag och inte bare en gång om året
Och visst är det så, små kärleksförklaringar lite då och då är det som verkligen betyder något, gäller att inte glömma bort i vardagens stress.

Nu till kvällens middagstips!

En kollega hade med sig rökt lax till lunch idag och jag blev så sjuuukt sugen på något fräscht och kladdigt gott med just lax. Bestämde mig för att svänga ihop en ljummen potatissallad med en massa gott i...


Recept
3-4 pers

ca 10 medelstora potatisar
200 g gravad/rökt lax
Någon näve ruccola
2 dl creme fraiche
1 knippe grön sparris, färsk eller fryst, INTE burk, bläää!
250 g körsbärstomater
½ purjolök
1 dl hackad dill
1 dl hackad gräslök
2 tsk kapris
salt & svartpeppar

Skala och koka potatisen. Häll av vattnet och låt potatisen svalna något utan lock i kastrullen. Skär sedan i träningar.
Rör ihop creme fraiche med finstrimlad purjolök, dill, gräslök, kapris och lite salt och peppar.
Skär laxen i mindre bitar och tillsätt den också tillsammans med lite ruccola efter tycke och smak.  
Dela tomaterna i två halvor, tillsätt dessa försiktigt i röran men spara några till garneringen (om ni gillar att piffa upplägget lite). 
Koka sparrisen och dela sedan varje sparris en gång så det blir lite mindre stänger av dem. Lättare att röra ner i creme fraicheröran då. Tillsätt dem tillsammans med potatisen.

Smaka av med eventuellt mer salt och svartpeppar.

Volá så har ni gjort en riktigt fräsch somrig rätt (mitt i smällkalla vintern, fniss)!

Servera med en bit vitlöksbröd till.
~~~~~~~~~~

2 kommentarer:

  1. Din blogg är superbra! Har gjort bl.a. den senaste kladdkakan du tipsade om, hela familjen älskar den/ Lena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad roligt att höra!
      Kram på dig! :-)

      Radera