tisdag 5 mars 2013

Citrushonungsmarinerade kycklingben - mums!

Att få hem nya soffan gav mig en kick att ta tag i den sista omålade (=icke vita) möbeln i vardagsrummet, suck.. VARFÖR ska jag alltid sätta igång sådana här projekt när jag egentligen inte har tid... hm...kanske för att få det överstökat och tron att jag sedan ska kunna slappna av och bara njuta av det, men jag hittar alltid på något nytt projekt, haha...

När man pysslar med annat är det bra att hitta recept på mat som sköter sig själv och här kommer ett som dessutom är SÅÅÅ gott också!!

Vitlök, soja, citron och honung ger den gudomliga smaken, slurp!


Recept
4 port

1 kg kycklingben
1 citron, skal och saft
3 vitlöksklyftor
2 msk kinesisk soja
1 msk honung
salt & svartpeppar

Sätt ugnen på 225 grader.

Lägg kycklingbenen (helst tinade) i en långpanna.
Riv skalet av citronen och pressa saften. Rör ihop med pressad vitlök, soja och honung.

Pensla kycklingbenen med blandningen, salta och peppra runtom, snåla inte på saltet.
 Tillaga i ugnen ca 25 min eller så lång tid det tar för kycklingen att bli genomstekt, vänd och pensla några gånger och när det är ca 10 min kvar kan man ringla lite mer honung på så det blir riktigt klibbigt, sötsalt och gott!

Servera timjanskryddad klyftpotatis blandat med några klyftor morötter och rödlök, salt och peppar.
Detta kan man tillaga samtidigt i ugnen på en plåt och med fördel använda varmluften. Sänk eventuellt några grader så det inte riskerar bli bränt.

Riktigt, riktigt gott och det bästa av allt - det sköter sig nästan självt i ugnen!

PS. Bild på möbeln jag målar kommer sen... .DS
~~~~~~~~


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar