tisdag 1 juli 2014

Pastasallad med kassler

Pastasallad av olika slag är ju perfekt utflyktsmat eller enkel bjudmat då det är lätt att förberedda stora mängder.

Den här pastasalladen med kassler och dressing, med creme fraiche som bas, gjorde jag till min dotters födelsedagskalas, smidigt och gott! Gjorde den x 4 eftersom vi var 15 personer men det blev mycket kvar och då är det duktiga ätare med ändå, haha.. Därför anser jag att receptet är för ca 6 personer och inte 4 som det stod i receptet jag hittade inspiration ifrån.

Recept

6 pers

250 gram okokt gnocchi
250 gram kassler
1 ask cocktailtomater
 1 stor burk majskorn
2 dl ärtor
½-1 burk fetaosttärningar
5 soltorkade tomater
1 morot
½ purjolök
½ gurka
10 rädisor
½ dl hackad bladpersilja/vanlig persilja
olivolja
svartpeppar
Koka pastan enl förpackningen. Skölj sedan med kallt vatten så den svalnar fort. 
Ringla över lite olivolja på och rör om så de inte klibbar ihop. Rör ner den hackade persiljan.
Dela tomaterna i halvor, strimla purjon fint. Skär gurkan i mindre bitar och skiva rädisorna.
Strimla de soltorkade tomaterna och skala och riv grovt moroten.
Blanda ihop alla ingredienser i en stor salladskål.
Smaksätt med lite svartpeppar.

Servera baguette till och gärna dressingen nedan.


Curry & Mango Chutney Dressing:
6 personer
2 dl creme fraiche
1- 2 msk majonnäs
1 msk mango chutney
1-2 tsk dijonsenap
1 krm salt
1 krm svartpeppar
 ½ tsk curry ( el efter smak)

Blanda samman alla ingredienser till en slät röra. Smaka av med salt och peppar.

 Dressingen är god både till pastasallad med kassler eller kyckling!

2 kommentarer:

  1. Låter riktigt mumsigt, speciellt såsen!! Vad glad jag blir att du är så igång på bloggen igen!! Slänger mig in varje gång du lagt in ngt nytt!! Kraaam

    SvaraRadera
  2. Vad gullig du är, tack Eva! :D
    Behövde en paus för att hitta inspiration igen och den stärks av fina hej-rop som detta också!

    Och dressingen är helt suverän! ;P

    Kram, kram <3

    SvaraRadera